Jungtinėje Karalystėje įvykęs skaudus įvykis atkreipė dėmesį į vitamino D papildų saugumą ir galimas jų pavojingas pasekmes. 89-erių metų Deividas Mičeneris, išėjęs į pensiją verslininkas, po ilgo vitamino D papildų vartojimo mirė dėl komplikacijų, susijusių su hipervitaminoze D – per dideliu šio vitamino kiekiu kraujyje.
Perdozavimas ir jo pasekmės žmogaus organizmui
Deividas Mičeneris buvo paguldytas į ligoninę gegužės 10 d. dėl hiperkalcemijos – būklės, kai kraujyje yra per didelis kalcio kiekis. Tai yra tiesioginė vitamino D perdozavimo pasekmė, nes vitaminas D skatina kalcio įsisavinimą organizme. Per didelis kalcio kiekis gali sukelti rimtų sveikatos problemų, įskaitant kaulų silpnumą, inkstų akmenų susidarymą ir širdies veiklos sutrikimus.
Įvertinus paciento kraujo tyrimus, buvo nustatytas neįprastai aukštas vitamino D kiekis – aukščiausias, kokį laboratorijoje galima išmatuoti. Po dešimties dienų nuo hospitalizacijos Deividas mirė dėl širdies ir inkstų nepakankamumo, sukeltų hiperkalcemijos ir vitamino D toksiškumo.
Spragos informacijoje apie papildų vartojimo riziką
Teismo koroneris Džonatanas Stivensas atliko tyrimą ir atskleidė, jog ant vitamino D maisto papildų pakuotės nebuvo aiškių įspėjimų apie perdozavimo riziką ar galimus šalutinius poveikius. Tai kelia nerimą, nes vartotojai dažnai suvokia vitaminus kaip visiškai saugius preparatus, nepriklausomai nuo vartojamo kiekio.
Koroneris pabrėžė, kad vitaminų papildai gali sukelti labai rimtą riziką vartojant per didelį kiekį, ir paragino tiek gamintojus, tiek reguliavimo institucijas imtis aktyvesnių veiksmų, kad būtų užtikrintas tinkamas informavimas apie papildų saugumą ir vartojimo normas.
Jo žodžiais tariant, jei nebus imtasi atitinkamų priemonių, ateityje gali pasitaikyti daugiau panašių mirtinų atvejų.
Rekomenduojamas vitamino D vartojimas ir svarba sveikatai
Vitamino D paros norma žmonėms nuo 14 iki 70 metų yra apie 15 mikrogramų (600 TV), o vyresniems nei 70 metų rekomenduojama dozę padidinti iki 20 mikrogramų (800 TV). Šios dozės yra orientacinės – tik gydytojas ar kitas sveikatos specialistas gali tiksliai nustatyti individualius poreikius ir skirti tinkamiausią dozę, atsižvelgdamas į paciento sveikatos būklę.
Vitaminas D yra būtinas norint palaikyti normalų kaulų tankį, stiprius dantis, taip pat tinkamą raumenų funkciją. Šio vitamino gauname iš tam tikrų maisto produktų, pavyzdžiui, riebios žuvies, raudonos mėsos ir kiaušinių, tačiau pagrindinis jo šaltinis – saulės šviesa, kuri skatina vitamino D gamybą odoje.
Išvada
Skaudi šio atvejo pamoka rodo, kad net ir tokie atrodytų saugūs vitaminai kaip vitaminas D gali tapti mirtini, jei nėra vartojami saikingai ir be tinkamos medicininės konsultacijos. Šis incidentas įspėja mus visus būti atidesnius ir atsakingesnius vartojant maisto papildus bei reikalauti iš gamintojų aiškios informacijos apie galimas rizikas.
Specialistai ragina priežiūros institucijas griežtinti reikalavimus dėl maisto papildų ženklinimo, siekiant apsaugoti visuomenę nuo nepagrįsto ir nesaugios dozės vitamino D vartojimo pasekmių.

Martyna Baranauskaitė – autorė, rengianti skaitytojams aktualų ir įdomų turinį įvairiomis temomis. Jos straipsniuose daug dėmesio skiriama aiškumui, informatyvumui ir sklandžiam pateikimui, kad skaitytojai greitai rastų naudingą ir suprantamai pateiktą informaciją.




