Vėžys – tai viena didžiausių šiuolaikinės visuomenės sveikatos problemų, dėl kurios kasmet pasaulyje suserga milijonai žmonių. Tarptautinės vėžio tyrimų agentūros duomenimis, kasmet diagnozuojama daugiau nei 18 milijonų naujų vėžio atvejų, o mirčių skaičius siekia apie 9 milijonus. Ekspertai teigia, kad didėjantis sergamumas tiesiogiai susijęs su mūsų gyvenimo būdu, įskaitant mitybą.
Manoma, kad net iki 40 proc. vėžio atvejų būtų galima išvengti rūpestingiau rūpinantis savo sveikata ir gyvenimo įpročiais. Vienas svarbiausių prevencijos veiksnių yra subalansuota mityba, kurioje būtinas dėmesys skiriamas tinkamų vitaminų ir mikroelementų vartojimui. Naujiausi tyrimai išryškino keletą vitaminų, kurių trūkumas gali reikšmingai didinti vėžio riziką.
Vitaminas D ir kalcis – svarbios komponentės vėžio prevencijoje
Vitaminas D ir kalcis yra tarp pagrindinių maistinių medžiagų, apie kurias kalbama daugiausiai. Moksliniai tyrimai rodo, kad pakankamas vitamino D kiekis organizme susijęs su sumažėjusia rizika susirgti tam tikromis vėžio rūšimis. Pavyzdžiui, gydantis vitamino D ir kalcio papildais, netgi pastebėtas mirčių nuo vėžio mažėjimas.
Vienas plačiai žinomas tyrimas stebėjo moteris po menopauzės beveik du dešimtmečius. Paaiškėjo, kad vartojusios vitamino D ir kalcio papildus, jos sirgo mažiau – mirčių nuo vėžio šioje grupėje buvo 7 proc. mažiau. Konkrečiai krūties vėžio rizika sumažėjo 19 proc., o storosios žarnos vėžio – net 31 proc. Tačiau verta atkreipti dėmesį, kad kartu buvo pastebėta šiek tiek didesnė rizika širdies ir kraujagyslių ligoms, todėl vartojant papildus svarbu apsvarstyti potencialias rizikas ir pasitarti su specialistu.
Antioksidantai – apsauga ar pavojus?
Vitaminai A, C ir E, taip pat beta karotenas, yra laikomi antioksidantais, galinčiais apsaugoti ląsteles nuo oksidacinio streso ir galimos vėžio vystymosi.
Daug informacijos yra apie antioksidantų naudą sveikatai, ypač kai jie gaunami su natūraliu maistu.Vis dėlto naujausi tyrimai pabrėžia, kad didelės antioksidantų dozės maisto papildų forma gali net padidinti riziką susirgti kai kuriomis vėžio rūšimis, tokiomis kaip skrandžio, storosios žarnos ar stemplės vėžys. Todėl svarbu vengti savarankiško ir neriboto maisto papildų vartojimo.
Riziką mažinti padės įvairūs maisto produktai, kuriuose natūraliai gausu antioksidantų: juodasis šokoladas, mėlynės, braškės, raudongūžiai kopūstai, artišokai, špinatai, česnakai ir kitos daržovės bei vaisiai, pasižymintys stipriomis antioksidacinėmis savybėmis.
Omega-3 ir omega-6 riebalų rūgštys vėžio prevencijoje
Vis svarbesnis tampa ir nesočiųjų riebalų rūgščių vaidmuo. Džordžijos universiteto mokslininkų atliktas tyrimas, kuriam naudoti daugiau nei 250 tūkst. Jungtinės Karalystės biobanko duomenys, parodė, kad didesnis omega-3 ir omega-6 kiekis kraujyje yra susijęs su mažesne rizika susirgti daugeliu vėžio rūšių.
Omega-3 riebalų rūgščių daugiau turintys asmenys rečiau susidurdavo su virškinimo sistemos vėžiu, įskaitant skrandžio ir storosios žarnos vėžį, taip pat su plaučių vėžiu. Omega-6 rūgštys, savo ruožtu, mažino riziką susirgti net 14 iš 19 tirtų vėžio rūšių, įskaitant smegenų, skydliaukės, inkstų, kasos ir kitų organų vėžį.
Vis dėlto yra išimtis – panašu, kad omega-3 vartojimas siejamas su didesne prostatos vėžio rizika, tačiau priežastys tam dar nėra iki galo aiškios.
Selenas – nepakeičiamas mikroelementas kovojant su vėžiu
Seleno trūkumas taip pat turi nemažą neigiamą poveikį sveikatai. Tyrimai įrodė, kad žemas seleno lygis organizme yra tiekiamas į ilgalaikę kepenų vėžio riziką. Nors seleno papildai negali tiesiogiai užkirsti kelio šios ligos išsivystymui, subalansuota mityba, kurioje yra pakankamai seleno, yra itin svarbi išlaikant gerą sveikatą ir užkertant kelią tam tikroms onkologinėms ligoms.
Galutinė žinutė yra tokia, kad vitaminų ir mikroelementų trūkumas gali ženkliai padidinti vėžio riziką, todėl profesionalių patarimų, subalansuotos mitybos laikymasis bei konsultacijos su sveikatos specialistais yra būtinos norint išvengti rimtų sveikatos komplikacijų. Taip pat svarbu vengti pavojingų savarankiško maisto papildų vartojimo praktikų ir siekti vitaminų gauti iš natūralių, pilnavertiškų maisto produktų.

Martyna Baranauskaitė – autorė, rengianti skaitytojams aktualų ir įdomų turinį įvairiomis temomis. Jos straipsniuose daug dėmesio skiriama aiškumui, informatyvumui ir sklandžiam pateikimui, kad skaitytojai greitai rastų naudingą ir suprantamai pateiktą informaciją.




