Nauji tyrimai atkreipia dėmesį, kad plaukų slinkimas ne visada yra vien tik amžiaus padarinys: nemažą įtaką gali daryti mūsų kasdienė mityba ir suvartojami gėrimai. Tyrime, publikuotame žurnale Nutrition and Health, analizuoti 17 skirtingų darbų apie mitybos poveikį plaukams, o jų išvados rodo ryšį tarp tam tikrų produktų vartojimo ir didesnės slinkimo rizikos.
Mitybos mechanizmai ir cukraus poveikis
Tyrėjai pažymi, kad per didelis cukraus kiekis racione gali skatinti organizmo uždegiminius procesus ir sutrikdyti plaukų augimo ciklą. „Kai suvartojame daug cukraus, organizme pakyla insulino lygis, kuris skatina uždegiminius procesus ir gali sutrikdyti natūralius plaukų augimo ciklus“, – aiškina sertifikuota dietologė ir Floridos universiteto maisto mokslų bei žmogaus mitybos docentė Laura Akosta. Praktinis šios pastraipos išaiškinimas – cukraus perkrova organizme gali sukelti hormoninį disbalansą bei ląstelių streso reakcijas, kurios paveikia folikulus ir skatina ankstyvą perėjimą iš augimo fazės į atsipalaidavimo fazę.
Alkoholis – netiesioginis rizikos veiksnys
Alkoholio poveikis plaukams yra kompleksiškas. „Alkoholis nėra tiesioginė priežastis, tačiau jis lemia maistinių medžiagų trūkumą, blogesnį jų įsisavinimą, apkrauna kepenis, blogina miegą ir skatina sisteminį uždegimą. Visa tai gali neigiamai paveikti plaukų augimą”, – priduria Akosta. Kitaip tariant, alkoholis per keletą mechanizmų gali sudaryti sąlygas, kurios ilgainiui lemia plonėjimą ar padidėjusį slinkimą, ypač jei jis vartojamas dažnai ir dideliais kiekiais.
Ką valgyti, kad plaukai būtų stipresni
Specialistai rekomenduoja rinktis maisto produktus, kurie palaiko folikulų sveikatą ir suteikia būtinų maistinių medžiagų. Tyrime minimi sojos produktai (edamame, tofu) ir kryžmažiedės daržovės (brokoliai, kopūstai) kaip vieni iš elementų, galinčių sumažinti plaukų slinkimo riziką. Be to, būtina atkreipti dėmesį į baltymų kiekį racione: plaukai yra sudaryti daugiausia iš keratino, todėl nepakankamas baltymų suvartojimas gali lemti jų plonėjimą.
Specialistė pabrėžia, kad žmogus kasdien turėtų gauti 0,5 g baltymų vienam kūno masės kilogramui, tačiau optimalus kiekis gali skirtis priklausomai nuo fizinio aktyvumo ir sveikatos būklės.Mineralai ir vitaminai – profilaktika ir kontrolė
Akosta taip pat rekomenduoja tikrinti geležies, cinko ir biotino (vitamino B7) kiekį organizme, nes jų trūkumas gali lemti plaukų slinkimą ar plonėjimą. Suaugusiam žmogui reikia apie 30 mikrogramų biotino per dieną; šio elemento gausu mėsoje, kiaušiniuose, žuvyje, sėklose, riešutuose ir kai kuriose daržovėse, pavyzdžiui, batatuose. Jei nerimaujate dėl stipraus slinkimo, verta atlikti kraujo tyrimus ir pasikonsultuoti su gydytoju arba dietologu prieš pradedant vartoti papildus.
Praktiniai patarimai: mažinkite cukraus ir saldžių gėrimų vartojimą, ribokite alkoholį, užtikrinkite pakankamą baltymų kiekį ir įvairinkite racioną – įtraukite žuvį, ankštinius, lapines daržoves, riešutus ir sėklas. Toks subalansuotas požiūris padės palaikyti ne tik plaukų, bet ir bendrą organizmo sveikatą.

Martyna Baranauskaitė – autorė, rengianti skaitytojams aktualų ir įdomų turinį įvairiomis temomis. Jos straipsniuose daug dėmesio skiriama aiškumui, informatyvumui ir sklandžiam pateikimui, kad skaitytojai greitai rastų naudingą ir suprantamai pateiktą informaciją.




