Kaip sumažinti biologinį amžių: mokslininkai įvardijo Nr.1 produktą, kuris mus sendina

Kalifornijos universiteto San Franciske (UCSF) atliktas tyrimas atkreipia dėmesį į vieną dažniausiai ignoruojamų veiksnių, galinčių pagreitinti organizmo senėjimą – pridėtinį cukrų. Net ir besilaikant sveikos mitybos principų, kiekvienas papildomas cukraus gramas gali daryti įtaką mūsų ląstelių amžiui, rodo JAMA Network Open publikuoti rezultatai.

Tyrime dalyvavo 342 šiaurės Kalifornijos moterys, kurios vidutiniškai suvartojo 61,5 g pridėtinio cukraus per parą. Daugiausia dalyvių buvo apie 40 metų amžiaus. Mokslininkai lygino įprastinį, chronologinį amžių su biologiniu amžiumi – rodikliu, atspindinčiu ląstelių ir audinių funkcionalumą, kurį formuoja tiek genetika, tiek gyvenimo būdas.

Kas yra biologinis amžius?

Biologinis amžius apibūdina organizmo „funkcinę“ būklę: ar organai, ląstelės ir audiniai veikia taip, kaip galima tikėtis pagal žmogaus metus. Jį lemia paveldimumas, mityba, fizinis aktyvumas, stresas ir kiti aplinkos veiksniai. Biologinis amžius gali būti didesnis arba mažesnis už chronologinį – tai reiškia, kad kai kurie žmonės „sensta“ greičiau arba lėčiau už savo metinį skaičių.

Tyrimo autoriai išryškino, kad mitybos modeliai, tokie kaip Viduržemio jūros dieta – daug daržovių, vaisių, neskaldytų grūdų, sveikų riebalų, riešutų ir sėklų – siejami su mažesniu biologiniu amžiumi. Tačiau net tokių sveikų mitybos principų fone pridėtinio cukraus perteklius gali imti dominuoti ir pagreitinti senėjimą.

„Žinojome, kad didelis pridėtinio cukraus kiekis yra susijęs su prastesne medžiagų apykaitos sveikata ir ankstyvomis ligomis, tikriausiai labiau nei bet kuris kitas mitybos veiksnys.

Dabar žinome, kad šis ryšys susijęs su spartesniu senėjimu, ir tai greičiausiai yra vienas iš daugelio būdų, kaip per didelis cukraus vartojimas riboja sveiką ilgaamžiškumą“, – sakė tyrimo bendraautorė Elissa Epel, UCSF Psichiatrijos ir elgesio mokslų katedros profesorė.

Skaičiai taip pat konkretūs: mokslininkai apskaičiavo, kad iš kasdienio raciono pašalinus 10 g pridėtinio cukraus, biologinis amžius gali sumažėti apie 2,4 mėnesio.

Tai rodo, jog net nedidelės ir pastovios mitybos korekcijos gali turėti matomą poveikį per ilgesnį laikotarpį.

Kaip cukrus veikia organizmą?

Per didelis cukraus kiekis kraujyje gali pažeisti ląsteles ir skatinti lėtinį uždegimą, kuris yra susijęs su širdies ligomis, cukriniu diabetu, kepenų riebėjimu ir kai kuriomis vėžio formomis. Cukrus taip pat prisideda prie nutukimo ir dantų ėduonies – tai leisdami suprasti, kad jo poveikis yra daugialypis.

Praktiniai žingsniai mažinti pridėtinį cukrų

Rekomendacijos yra paprastos ir praktiškos: skaitykite maisto etiketes, ribokite gazuotus ir saldintus gėrimus, atsargiai vartokite perdirbtus gaminius, desertus ir padažus. Keiskite saldumynus šviežiais vaisiais arba riešutais, gaminkite namuose ir mažinkite cukraus kiekius receptuose palaipsniui. FDA pataria riboti pridėtinį cukrų iki 50 g per dieną – orientuokitės į dar mažesnį kiekį, jei siekiate sulėtinti biologinį senėjimą.

Galiausiai, cukraus mažinimas turėtų būti derinamas su bendrais sveikos gyvensenos principais: reguliarus fizinis aktyvumas, pakankamas miego kiekis ir streso valdymas taip pat padeda mažinti biologinį amžių ir išlaikyti organizmą gyvybingą ilgesnį laiką.

Patiko straipsnis? Pasidalink!
👁️ 7 peržiūrų


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *