Gėrė žuvų taukus ištisus 10 metų: mokslininkų išvados nustebino net visko mačiusius

zuvu taukai

Beveik 400 000 žmonių ir dešimt metų stebėjimo – tokie duomenys suteikė galimybę mokslininkams įvertinti ilgalaikį žuvų taukų (omega‑3) papildų poveikį. Daugelis žmonių vartoja šiuos papildus kaip kasdienį sveikatos ritualą, tikėdamiesi apsaugos širdžiai, tačiau naujo tyrimo rezultatai parodė sudėtingesnį paveikslą: poveikis labai priklauso nuo pradinės sveikatos būklės.

Šokiruojantys tyrimo rezultatai

Tyrimas atskleidė, kad sveikiems žmonėms, reguliariai vartojusiems omega‑3 papildus, prieširdžių virpėjimo rizika padidėjo apie 13 proc., o insulto rizika – apie 5 proc. Tai reiškia, kad izoliuotas papildas gali sukelti nepageidaujamą poveikį asmenims, kurie neturi esamų širdies sutrikimų. Priešingai, žmonėms, kurie jau turėjo širdies ligų, papildai sieti su rizikos sumažėjimu: bendroji rizika kai kuriems širdies sutrikimams mažėjo iki 15 proc.

Kai papildai veikia kitaip

Rezultatų skirtumą aiškina kardiologai: „Omega-3 veikia kraujagyslių sistemą stipriai. Sergančiam organizmui tai – pagalba. Sveikam – perteklinis poveikis, kurio jis nepajėgia tinkamai absorbuoti.” Ši citata pabrėžia, kad biologinis atsakas į tuos pačius metabolitus gali priklausyti nuo jau esamos patologijos: liga keičia organizmo poreikius ir medžiagų apykaitą, todėl tas pats preparatas gali būti naudingas vieniems ir žalingas kitiems.

Netikėtos demografinės tendencijos

Tyrimas taip pat rodė, jog moterys ir nerūkantys asmenys patyrė didesnę riziką nei vyrai ir rūkantieji. Pavyzdžiui, sveikos moterys, reguliariai vartojusios žuvų taukus, turėjo apie 6 proc. didesnę širdies problemų tikimybę. Tuo tarpu pacientams su jau diagnozuota širdies liga papildai sumažino prieširdžių virpėjimo riziką 15 proc., mirtino širdies nepakankamumo riziką – 9 proc., o vyresniems vyrams su diagnoze mirtingumas sumažėjo apie 7 proc.

Praktiniai patarimai ir rekomendacijos

Iš tyrimo išplaukia aiški žinia: sveikiems žmonėms plačiai vartoti omega‑3 papildų be individualios priežasties nerekomenduojama. Gydytoja pataria rinktis pilnavertį maistą, o ne vien tik kapsules – pabrėžiama Viduržemio jūros dietos nauda, kurioje gausu riebios žuvies, daržovių, ankštinių produktų, riešutų ir pilno grūdo produktų.

Maistas teikia kompleksą maistinių medžiagų, kurių organizmas įsisavina kitaip nei atskirų papildų forma.

Vis dėlto svarbu pabrėžti: sprendimus dėl papildų vartojimo reikėtų priimti kartu su sveikatos priežiūros specialistu, įvertinus individualią sveikatos būklę ir rizikos veiksnius. Tyrimas nepaneigia omega‑3 naudos tam tikroms pacientų grupėms, tačiau rodo, kad „vieniems tinka, kitiems – ne”.

Galiausiai, šie rezultatai primena pagrindinę sveikos gyvensenos nuostatą – dažnai saugiausias pasirinkimas yra subalansuota mityba bei gydytojo rekomendacijos vietoje neriboto papildų vartojimo. Jei dvejojate dėl savo kasdienio papildo, pasitarkite su gydytoju arba dietologu ir laikykitės įrodymais grįstų rekomendacijų.

Patiko straipsnis? Pasidalink!
👁️ 293 peržiūrų


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *