Mokslininkai įspėja: ypač perdirbtas maistas gali žaloti smegenų kraujagysles ir didinti insulto riziką

Pastaruoju metu mokslininkų atlikti tyrimai dar kartą patvirtina, kad ypač perdirbtas maistas neigiamai veikia sveikatą, o ypatingai jis gali būti kenksmingas smegenų kraujagyslėms. Naujausi tyrimai rodo, kad gausus apdorotų maisto produktų vartojimas siejamas su padidėjusia kognityvinių funkcijų sutrikimo ir insulto rizika. Tai ypač aktualu tais laikais, kai daugelis žmonių dažnai renkasi patogų, bet ne visada sveiką greitą maistą.

Tyrimai parodė, kad net ir laikantis subalansuotų dietų, tokių kaip Viduržemio jūros, DASH ar MIND dietos, kurios skatino vartoti daug vaisių, daržovių, neskaldytų grūdų ir riboti raudonos mėsos bei cukraus, žala nuo perdirbto maisto išlieka. Gydytojas kardiologas Andrew Freemanas atkreipė dėmesį, kad jei suvartojama 10 proc. daugiau ypač perdirbto maisto, tai susiję su 16 proc. didesne kognityvinių sutrikimų rizika.

Kas yra ypač perdirbtas maistas?

Ypač perdirbti maisto produktai apima platų asortimentą produktų: fasuotas sriubas, padažus, šaldytas picas, greitojo maisto produktus – dešrainius, dešreles, gruzdintas bulvytes, gazuotus gėrimus, parduotuvėje pirktus saldumynus ir kitus. Tokie produktai dažnai turi daug kalorijų, pridėtinio cukraus, druskos ir mažai skaidulinių medžiagų. Tai aukštos rizikos veiksniai, prisidedantys prie širdies ir kraujagyslių ligų, nutukimo, antrojo tipo diabeto ir kitų metabolinių sutrikimų atsiradimo.

Perdirbto maisto poveikis smegenų kraujagyslėms

Masačusetso ligoninės neurologo W. Taylor Kimberly vadovaujamame tyrime, analizuoti duomenys apie beveik 30 000 amerikiečių, stebėtų iki 20 metų, parodė, kad žmonėms, kurie dažniau vartojo ypač perdirbtą maistą, insulto rizika išaugo 8 proc. Priešingai, vartojant daugiau natūralių ar minimaliai apdorotų produktų – pavyzdžiui, šviežių vaisių, daržovių, kiaušinių ar pieno – rizika sumažėjo 9 proc.

Perdirbtas maistas gali didinti cukraus kiekį kraujyje, vieną iš pagrindinių 2 tipo diabeto, nutukimo, padidėjusio kraujospūdžio bei aukšto cholesterolio rizikos veiksnių, kurie savo ruožtu neigiamai veikia smegenų kraujagysles bei skatina insulto riziką.

Be to, tokiuose produktuose randami priedai, tokie kaip emulsikliai, dažikliai, saldikliai ir nitratai, gali trikdyti žarnyno mikrobiotos pusiausvyrą ir skatinti uždegiminius procesus organizme, kurie taip pat susiję su kraujagyslių funkcijos sutrikimais.

Didėjanti grėsmė sveikatai ir visuomenės iššūkiai

Apibendrinant, šiuolaikiniai moksliniai duomenys byloja apie didėjantį ypač perdirbto maisto vartojimo keliamą pavojų sveikatai. Ypač keliant nerimą yra tyrimų rezultatai, rodyti 45 metaanalizėse su beveik 10 mln. žmonių duomenimis, kur buvo nustatyta, kad 10 proc. padidinus tokių produktų suvartojimą, išauga rizika susirgti ar mirti nuo įvairių ligų. Įvairūs tyrimai patvirtina, kad gausus perdirbto maisto vartojimas susijęs su apie 50 proc. didesne mirties nuo širdies ir kraujagyslių ligų rizika, taip pat didėja nutukimo, miego sutrikimų, diabeto bei depresijos tikimybė.

Specialistai ragina atkreipti dėmesį į maisto kokybę ir keisti požiūrį tiek į savo, tiek į vaikų mitybą. Kaip pažymi gydytojas A. Freemanas, ypač perdirbto maisto pakuotėse turėtų būti aiškūs įspėjimai, panašiai kaip tabako gaminiuose, kad šie produktai gali pakenkti sveikatai. Jis pabrėžia, kad sveikesnė alternatyva – natūralūs maisto produktai, pavyzdžiui, obuolys ar morka – turėtų būti lengviau prieinami ir prioritetiniai pasirinkimai kasdienėje mityboje.

Patiko straipsnis? Pasidalink!
👁️ 29 peržiūrų


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *